بررسی معضل ناوگان‌های یخچالدار

بررسی معضل ناوگان‌های یخچالدار

بررسی معضل ناوگان‌های یخچالدار

طی کردن مسیر برای رانندگان کامیون‌های یخچالدار، از مبدا تا تحویل محصول کار آسانی نیست. گذران مسیر در تنهایی و در جاده، همراه نگرانی برای تحویل درست محصولات، می‌تواند دلیل محکمی باشد. که این رانندگان برخی از مسئولیت‌های خود را فراموش کنند.

این مسئولیت‌ها و تعهدات، هنگام حمل کالای فاسد شدنی و در ناوگان یخچالدار، بیشتر می شود.

مهمترین وظیفه رانندگان این قبیل کامیون ها، پیش بینی مشکلات احتمالی کامیون است. که هر یک از آنها می تواند. موجب خرابی و فاسد شدن کالای مورد حمل شود.

در این مقاله به بررسی معضل ناوگان‌های یخچالدار می‌پردازیم که رانندگان می‌بایست به آنها توجه کنند.

نشتی

نشتی در هر شرایطی برای یک کامیون در حال حرکت در یک جاده خطرناک است. حال اگر مشغول حمل یک محصول فاسدشدنی باشید، که نیاز به دمای خاص دارد، نشتی خطرناک تر می شود.

نشتی در کامیون‌های یخچالدار می تواند، به شکل های مختلفی اتفاق بیافتد. اما دو مورد خیلی مهم، نشتیِ مایعات و نشتیِ هوا است. اگر قسمت خنک کننده کامیون به درستی کار نمی کند، بررسیِ نشتی اولین قدم برای حل مشکل است.

نشت مایعات

مانند باقی وسایل نقلیه، نشتِ مایعات یکی از دلایل از دست دادن وقتِ کامیونهای یخچال دار در جاده است. یک راننده،  باید همواره از سطح طبیعی روغنِ موتور، مایع خنک کننده و روغن هیدرولیک اطمینان حاصل کند. اگرچه این موضوع رابطه ی مستقیمی با واحد سرماساز ندارد. اما می تواند در کارکرد وسیله نقلیه تأثیرگذار باشد. کارکرد وسیله‌ نقلیه برای فعالیت سیستم سرماساز، امری ضروری است. اگر مشکل از قسمت خنک کننده ناشی شود، به احتمال زیاد دو عامل وجود دارد. اولی لوله های اکولایز است. و دیگری شلنگ های خنک کننده و تسمه ها هستند. این دو قسمت باید اولین قسمت هایی باشند که مورد بررسی قرار گیرد.

لوله های اکولایز اجزایی هستند، که جریانِ مایع خنک کننده به قسمت اپراتور را کنترل می کنند. نشت در این قسمت بسیار نگران کننده است. و باید فوراً رفع شود. این موارد درباره شلنگ ها و یا تسمه های تَرَک خورده، شکسته، یا فرسوده نیز صدق می‌کنند.
شلنگ‌ها و بَست های زیادی وجود دارند. که کار کرد سیستم یخچال و فریزر را تضمین می کنند.
یک سوراخ یا تَرَک، در هر یک از آنها می‌تواند. مشکلات عمده‌ای در سیستم خنک کننده به وجود آورد. که باید در سریعترین زمان این مشکلات رفع شوند.

نشت هوا

نشت هوا به اندازه نشت مایعات، مهم و تاثیر گذار است. در صورت عدم رسیدگی مناسب، نشت هوا به سرعت باعث خرابی و فاسد شدن محصولات خواهد شد.

اگر کامیون به شکل مناسبی درزگیری نشده باشد، هوای سرد می تواند به سرعت خارج شود و هوای گرم جای آن را بگیرد. یکی از بزرگترین راه های کاهش این تهدید، انجام تعمیرات و نگهداری منظم لاستیک ها و عایق ها در قسمت درز ها است. متداول ترین قسمت برای نشتی هوا، قسمت پلمپ درب است؛ درب ها معمولاً مکان هایی هستند که از پلمپ در آنها استفاده می شود.

از دیگر راه های نشتی هوا می توان به شکاف و پارگی در لاستیک‌های درزگیر و کانال‌های هوا که در امتداد سقف تریلر وجود دارند اشاره کرد؛ همچنین باید از سالم بودن لوله ها و یکپارچگی لاستیک های درزگیر مطمئن شد.

تنظیمات و کالیبراسیونِ نامناسب

تنظیمات و کالیبراسیون سیستم خنک کننده در حمل و نقل های متکی به یخچال و برودت امر بسیار مهمی است.

منظور از تنظیم سیستم خنک کننده، یافتن تعادل بین مقدار سرمای مورد نیاز برای خنک سازی و مقدار معینی از مواد مورد حمل است.

اگر کالیبراسیون به درستی انجام نشود می تواند باعث افزایش یا کاهش شدید دما شود و آلودگی ایجاد کند. گاهی این موضوع برای مدت طولانی تاثیر خود را نشان می دهد. اگر زمان کالیبراسیون تا کالیبراسیون بعدی طولانی شود باعث کاهش یا افزایش شدید دما شده که طبیعتاً به محصول آسیب خواهد رساند. برخی از افراد همواره فکر می کنند که یبیتم های خنک کننده شان درست و صحیح عمل می‌کند.

اگر همه ایرادات را رفع کرده اید و همچنان در سیستم سرما ساز مشکلی وجود دارد، کالیبراسیون را انجام دهید تا مشکل شما حل شود.

سنسورهای معیوب 

مورد دیگری که در بررسی معضل ناوگان‌های یخچالدار با آن روبرو هستیم و تا حد زیادی ریشه در کالیبراسیونِ ضعیف دارد، سنسور های معیوب است. سنسور ها وظیفه ی تشخیص و انتقال اطلاعات به داخل کابین راننده را دارند و در هنگام تغییر دمای فضای سردخانه، راننده را مطلع می کنند.

اگر به هر دلیلی این سنسور ها دچار نقص شوند، اطلاعات غلطی از دمای سردخانه به راننده منتقل خواهد شد؛ از این رو در هر بار سرویسِ کاملِ کامیون یخچال دار می بایست این سنسور ها چک شده و در صورت وجود عیب و نقص تعمیر و یا تعویض شوند.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو + 1 =

    خانه خدماتدرباره ماتماس با ما