بیمه نامه باربری کامیون داخلی

بیمه نامه باربری کامیون داخلی

بسیاری از حوادث طبیعی و یا غیر طبیعی در حال رخ دادن است. احتمال وجود این خطرات برای هر فرد، شرکت یا سازمان وجود دارد. لذا برای جلوگیری از خسارت وارده بهتر است برای دریافت بیمه اقدام شود. بیمه نامه باربری کامیون داخلی از قديمي ‌ترين انواع بيمه ‌نامه ‌ها است. این بیمه بابت محمولاتی صادر می شود که از یک یا چند مبداء در داخل کشور به سایر مقاصد داخل کشور حمل گردد.

بیمه نامه باربری کامیون داخلی

انواع بیمه باربری حمل و نقل کالا

بیمه باربری یا بیمه بار، حوادث فیزیکی مربوط به حمل و نقل كالا از نقاط مختلف به سایر نقاط جهان از طريق دريا، خشكي (زميني)، هوايي را تحت پوشش قرار مي‌دهد. این بیمه به چهار دسته تقسیم می شود که مي‌تواند براي كالاهاي وارداتي، صادراتي، ترانزيت و يا حمل داخلي قابل استفاده باشد تا تضمینی برای سالم ماندن محصولات ایجاد گردد. بر حسب نوع كالا و حساسيت آن ها در مقابل خطرات گوناگون پوشش ‌هاي بيمه ‌اي مناسب ارائه مي‌گردد.

1. بیمه باربری وارداتی

یکی از ارکان تجارت، حمل و نقل است. کالاهایی که از سرتاسر جهان به داخل کشور وارد می شوند، مراحل بسیاری را طی می کنند تا به بازار مصرفی و به دست مصرف کننده برسند. از آن جان کالاهای وارداتی متنوع و طی جابجا کردن آسیب پذیر هستند برای جلوگیری از ضرر و زیان در تجارت، نیاز به اخذ بیمه دارند. شایان ذکر است که با نگاهی به قوانین کشور، خرید این بیمه ‌نامه برای وارد ‌کنندگان کالا اجباری می باشد.

2. بیمه باربری صادراتی

مهم ترین فعالیت اقتصادی هر کشور، صادرات آن است. در حقیقت صادر کردن کالا و تحویل بار به مقصد برای صاحبان بار و حمل کنندگان آن مشمول خطرات زیادی است که با اخذ این بیمه در مقابل بسیاری از هزینه های احتمالی مانند سپر دفاع عمل خواهد کرد.

بیمه نامه باربری کامیون داخلی

3. بیمه باربری ترانزیت

این نوع بیمه به بیمه نامه ی عبوری معروف است. به این معنا که مبدأ و مقصد خارج از کشور است، ولی محصولات در مسیر خود برای واردات و یا صادرات از مکانی عبور خواهند کرد. هنگامی که کالای ترانزیت خارجی تا پایان مدت اعتبار پروانه به گمرکات خروجی تحویل و یا از مرزهای کشور خارج گردد، ترانزیت خاتمه یافته و گمرک می بایست تضمین دریافتی را تسویه کند.

4. بیمه باربری داخلی

این بیمه مخصوص کالاهایی است که مبدأ و مقصد آن داخل کشور باشد. حمل و نقل داخلی کالا به شیوه های متفاوتی انجام می شود. متداول ترین آن حمل و نقل جاده ای است. تریلر ها یکی از وسیله های حمل جاده ای مناسب برای انواع حمل وسایل سنگین و فوق سنگین می باشد. باربری کامیون تریلی، باربری کامیون یخچالدار برای حمل بار منجمد و فاسد شدنی و مواردی از این قبیل شکل های دیگر باربری داخلی است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیمه باربری داخلی با کارشناسان شرکت حمل و بار که یکی از معتبر ترین شرکت های حمل و باربری  است، تماس حاصل فرمایید.

بیمه ی باربری داخلی به سه شکل اخذ می گردد:

الف) بیمه نامه های عمومی

در این قرارداد بایستی شرایط اصلی بیمه و تعهدات طرفین همچون حوادث تحت پوشش، نحوه ی حمل کالا معین می‌شود. سپس با تعیین یک سرمایه بیمه ی مورد نظر اخذ می گرددد. این بیمه شامل حمل‌ های متعددی می باشد که در کاهش هزینه ها موثر است. لازم به ذکر است که مدت پایان قرارداد زمانی است که سرمایه به اتمام برسد.

ب) بیمه نامه با پوشش باز

در ابتدا برای صدور بیمه ‌نامه، بیمه گذار باید تمام حق بیمه و یا درصد بالایی از حق بیمه را پرداخت کند . در بیمه نامه با پوشش باز با توافقی که بین طرفین انجام می‌شود هر یک هفته گواهی بیمه ازسوی بیمه گذار صادر و همچنین حق بیمه متناسب با سرمایه برای جبران خسارات از سوی بیمه گذار پرداخت می گردد. در حقیقت می توان گفت حمل کالا تحت پوشش است. در برخی از بیمه نامه ها فرد بایستی برای هر حمل، بیمه دریافت کند اما در این نوع بیمه دیگر پوشش جداگانه‌ای نمی باشد. مدت قرارداد معمولاً یک سال است.

ج) بیمه نامه های ساده

در این بیمه نامه ای مشخصات بیمه که مربوط به حمل کالای معینی است، بر اساس فرم پیشنهاد باربری ذکر می شود. آن چه که برای صدور بیمه نامه های ساده ی حمل و نقل کالا لازم است، چگونگی حمل کالا می باشد. کافی است نحوه ی حمل محصولات را تعیین کنیم.

مفاد اصلی بیمه نامه باربری داخلی

بیمه ی بار داخلی تعهد دارد تا در برابر خطرات ناشی از آتش سوزی روی وسیله نقلیه ( بجز خود سوزی مورد بیمه ) و حادثه وارد به وسیله نقلیه که عبارت است از واژگون شدن وسیله نقلیه، سقوط وسیله نقلیه، برخورد وسیله نقلیه با جسم خارجی یا جسم خارجی به وسیله نقلیه را تحت پوشش خود قرار بدهد.

قبل از وقوع حادثه بیمه گذار موظف است، حق بیمه را همزمان با صدور بیمه نامه پرداخت کند. همچنین طبق قانون اعم از اینکه کالا به دفعات یا یکبار حمل شود، بیمه گذار موظف است قبل از حمل، نوع کالا، ارزش کالا، شماره ی انتظامی وسیله نقلیه، شماره و تاریخ بارنامه حمل را کتباً و یا به صورت اظهارنامه به بیمه گر اعلام نماید.

در زمان وقوع حادثه، باید فوراً به شرکت بیمه اعلام کرد تا برای خسارت وارد شده گزارش تهیه شود و کالا های سالم محفوظ گردند. برای انجام روند بیمه، نیاز به مدارک مورد نظر است که بیمه گذار گواهی مبنی بر علت، زمان، مکان و میزان تقریبی خسارت صادر می کند و به بیمه گر ارائه می نماید.

پس از اتمام بارگیری کالا و شروع حمل و نقل داخلی بیمه شروع می شود و با رسیدن وسیله نقلیه به مقصد مذکور در بیمه نامه، بیمه خاتمه می یابد. حمل کالا از تاریخ صدور بیمه نامه به مدت یک سال دارای پوشش است. تمدید قرار داد بسته به بیمه گر و بیمه گذار دارد.

مزایای بیمه نامه باربری داخلی

در واقع می توان گفت با پرداخت سرمایه، از هزینه های احتمالی برای جبران خسارت وارد شده کاسته می گردد. بیمه باربری داخلی تضمینی برای سالم ماندن کالا در حمل و نقل می باشد. به طبع آن تجارت داخلی نیز توسعه می یابد. صدور این بیمه پوششی برای حمل کالا در داخل کشور ایجاد می کند. تمامی صاحبان کالا (حمل کنندگان) در داخل کشور می توانند برای اخذ بیمه اقدام کنند.

 

بیمه در برابر خطراتی چون آتش سوزی، انفجار بار، تصادف، طوفان و رعد و برق، سیل، زلزله و آشوب یا جنگ داخلی به کار می آید.

فرآیند اخذ بیمه ی باربری داخلی

برای دریافت بیمه باربری داخلی ابتدا باید فرم پيشنهاد بيمه نامه باربري تکمیل شود. پس از تکمیل آن، فرم پيشنهاد به كارشناس صدور بيمه نامه باربري ارائه می گردد. سپس چاپ آزمايشي بيمه نامه باربري از كارشناس صدور بيمه نامه دریافت می شود تا با فرم پيشنهاد تطبيق داده شود. در آخر حق بیمه پرداخت و با دريافت قبض رسيد، اصل بيمه نامه از كارشناس مربوطه اخذ می گردد.

سخن آخر

بیمه نامه ی باربری داخلی برحسب توافق بیمه گر و بیمه گذار، محصولات را در برابر پدیده ها طبیعی حفظ می کند. این بیمه که از قدیمی ترین بیمه نامه ها است روشی برای کاهش هزینه ها و جبران خسارت می باشد. بیمه نامه باربری داخلی تابع شرایط و مقررات داخل کشور است.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 6 = سی شش

    خانه خدماتدرباره ماتماس با ما