باربری ماشین های یخچال دار

باربری ماشین های یخچال دار

در گذشته های نه چندان دور یکی از مشکلات عموم افراد در جابه جایی ها و حمل بارهای فاسد شدنی مانند موادغذایی و دارو، جابه‌جایی آن بوده . امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ساخت ماشین های باربری یخچال دار این مشکل کاملا حل شده است.در ادامه با ماهمراه باشید تا در رابطه با باربری با ماشین های یخچال دار بیشتر حرف بزنیم…

محدودیت های انتقال مواد غذایی با خودروهای حمل بار:

همانطور که گفتیم یکی از محدودیت های پیش رو در زمینه ی حمل و جابه جایی مواد غذایی،فساد آن ها و در مواردی خراب شدن شکل ظاهری آن با گذشت زمان در این ماشین ها می باشد که به همین علت برای حمل چنین بارهایی ما باید از کامیون های یخچال دار بهره ببریم.

آشنایی با تاریخچه ی کامیون های یخچال دار:

با پیشرفت فناوری و گذر زمان و دستیابی دانشمندان به علوم مکانیکی و ترمودینامیکی، کارخانه های تولید خودروهای حمل بار توانستند دست به تولید کامیون‌هایی مجهز به سیستم سرمایشی یخچال بزنند. با ساخت و عرضه ی این کامیون های یخچال دار، دغدغه ی حمل مواد غذایی با کامیون به طور کلی حل شد.

اولین کامیون های مجهز به یخچال های مکانیکی در سال ۱۹۲۵ توسط صنعت بستنی معرفی شد. در سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان حدود ۴ میلیون کامیون با یخچال و فریزر مورد استفاده قرار گرفت. البته این را باید گفت که استفاده از کامیون های یخچال دار یکی از روش‌های انتقال مواد غذایی فاسد شدنی به نقاط مختلف و شهرهای مختلف است. گاهی اوقات نیز به‌جای استفاده از این کامیون‌های یخچال دار، مواد غذایی را درون یخچال‌های سیار حمل قرار داده و سپس یخچال‌ها را با استفاده از انواع روش‌های حمل کالای متداول جابه‌جا و حمل می‌کنند.

کامیون های یخچالدار از ماشین های یخچالدار که دارای تهویه ای ساده برای حمل میوه است، دارای تفاوت زیادی می باشند. کامیون های یخچال دار می توانند مانند یک یخچال کاملا سرد شوند و مواد را به نقطه ی انجماد برسانند. همچنین این ماشین های حمل بار به انواع سیستم های خنک کننده مکانیکی و دیزلی مجهز هستند که از دی اکسید کربن (به صورت یخ خشک یا به صورت مایع) به عنوان یک عامل خنک کننده در این مدل کامیون های یخچالدار استفاده می گردد. اتاق کامیون های یخچال دار به گونه ای طراحی شده اند تا بتوانند دمای بار سرد را حتی در شرایط تابستان گرم در خارج از کامیون حفظ کنند.

ماشین های یخچالدار باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟

  1. یکی از ویژگی های مهمی که یک ماشین‌ حمل بار یخچال دار باید با صرف‌نظر از نوع و ابعادش داشته باشید این است که،ماشین یخچالدار باید حتماً دارای محفظه‌ی مخصوص و یخچالی باشند، مانند وانت یخچالی، نیسان یخچالی، خاور یخچالی و…
  2. برای رعایت بهداشت در حمل بار با خودروهای یخچال دار باید از ورود افراد متفرقه به فضای داخلی یخچال جلوگیری نمود.
  3. سیستم کنترل دمای ماشین باربری یخچالدار باید کاملا سالم و دقیق باشد تا دمای اصلی داخل یخچال را برای کنترل به نمایش بگذارد.
  4. زنجیره‌ی هوایی سرد و گرم داخل ماشین حمل یخچالدار باید تحت کنترل راننده و کاملا سالم باشد.
  5. شرایط دمایی و نگهداری محموله مواد غذایی باید در طول مسیر حمل‌ونقل مورد کنترل و ثابت باشد.
  6. برای رعایت اصول بهداشتی در حمل مواد غذایی،محموله را نباید به‌طور مستقیم و بدون پوشش با کف کف خودرو در ارتباط قرار داد.
  7. از ماشین های حمل بار یخچالدار که مخصوص حمل مواد غذایی هستند نباید برای حمل سایر کالاها استفاده نمود.
  8. دماسنج داخلی محفظه‌ی حمل مواد غذایی باید به‌ درستی کار کند.
  9. محفظه‌ی حمل باید قبل از هر بارگیری تمیز و استریل گردد و فاقد بوی نامطبوع و آلودگی باشد.

موارد استفاده از خودروهای حمل بار یخچالدار:

  • باربری حمل دارو
  • باربری حمل داروی دامی
  • حمل بار مواد سردخانه ای
  • حمل بار مواد فاسد شدنی
  • باربری حمل بار لبنیات
  • باربری حمل گوشت
  • باربری حمل مرغ
  • باربری حمل پروتئین

بهترین روش حمل‌ونقل مواد غذایی چیست؟

با توجه به نوع مواد غذایی که توسط این نوع کامیون‌ها حمل می‌شود شرایط متفاوتی در حمل ایجاد می‌شود.برای حمل بار با ایسوزو یخچالدار و سایر ماشین های حمل بار یخچال دار بهتر است پیش از انتخاب خودروی حمل مناسب، با توجه به چک ‌لیست کامیون حمل بار از شرایط حمل کالا و موارد فنی و بهداشتی کامیون یخچال دار مطلع شوید.

برای پیدا کردن بهترین روش حمل‌ونقل مواد غذایی فاسد شدنی باید همان‌گونه که به دنبال بهترین ماشین حمل بار هستید،از کیفیت رانندگی،راننده ی کامیون حمل بار، سلامت جانبی ماشین و کرایه حمل بار نیز اطلاعاتی کسب کنید.

حمل بار با نیسان یخچالدار:

باربری نیسان های یخچالدار و باربری وانت یخچالدار یکی دیگر از انواع باربری با خودروهای یخچال دار برای جابه جایی و حمل بار موادغذایی فاسد شدنی در حجم کم به حساب می آیند. معمولا از نیسان های یخچالدار برای حمل شرینی های چندطبقه عروسی و مراسم ها ،داروها،غذاهای گرم و سرد و… استفاده می گردد.

اتاق حمل بار کامیون های یخچال دار باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟

معمولا اتاق کامیون های حمل بار یخچال دار از یک واحد یخچال عایق شده تشکیل شده است که آن اتاق بر روی یک شاسی نصب می گردد. اتاق های حمل بار یخچال دار همانند اتاق حمل بار بر روی شاسی کامیونت ، وانت بار و .. قرار می گیرد و به دلیل استفاده از ساندویچ پانل در ساخت آن میزان اتلاف انرژی به حداقل می رسد و دما را می تواند به خوبی حفظ نماید.

کامیونهای یخچال دار در اواخر دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده به شکل مدرن ظاهر شدند که بر اساس قرار گرفتن یک واحد یخچال عایق شده روی یک شاسی تولید شده بودند. این پیکربندی تقریبا برای ۸۰ سال تغییر نکرده است، اما حجم تجهیزات، ظرفیت آن ها در طول گذشت سالها توانسته بهبود یابد.

ویژگی‌های اتاق های کامیون های حمل بار یخچال دار

  1. اتاق ماشین های یخچال دار باید عایق انواع انرژی از جمله انرژی حرارتی و…باشد.
  2. ایزوله بودن اتاق کامیون حمل بار مواد غذایی یکی از عوامل بسیار مهم می باشد.
  3. امکان ورود و خروج هر نوع آلودگی به درون اتاق در این ماشین ها نباید وجود داشته باشد.

ویژگی های کندانسورهای اتاق کامیون های یخچال دار:

معمولا در تولید اتاق کامیون های حمل بار یخچالدار از کندانسور هایی استفاده می شود که شامل یک قطعه فلزی از لوله است که به شکل پیچیده پیچ خورده است. این لوله با یک نوع مایع فوق العاده با تکنولوژی بالا، شناخته شده به عنوان مایع خنک کننده پر شده است.

لایه‌های تشکیل دهنده ی ساندویچ پنل اتاق کامیون های یخچالدار:

  1. لایه ی میانی از جنس فوم
  2. پلی اورتان
  3. پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی
  4. درب عقب اتاق حمل بار یخچالی دو لنگه بوده و بر روی ۳ لولا با ضخامت ۸ میلی متر از جنس چوب چند لایه با دو وزق آلوزینک و دارای عایق بنی PVC با لاستیک مخصوص می باشد.

عوامل موثر بر نرخ کرایه حمل بار با ماشین یخچالدار:

معمولا تعرفه حمل بار نیسان یخچالدار ، حمل بار با ایسوزو یخچال دار و کامیون های یخچال دار با توجه به مخارج بالا و شرایط تحریم قطعات این خودرو، مصرف سوخت بالا در زمان روشن بودن یخچال ، هزینه بالای اتاق یخچالی و اخذ مجوزهای لازم و همچنین مخارج نگهداری آن ، به نسبت حمل بار با ماشین های عادی بسیار بالاتر می باشد. به صورت کلی با توجه به عوامل گفته شده باید کرایه ی حمل بار با این ماشین ها را با توجه به شرایط حمل،مسافت و مقدار حجم بار سنجید و نمی توان نرخ مصوبی را برای حمل بار مواد غذایی با این خودروهای تعیین نمود.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − = 2

    خانه خدماتدرباره ماتماس با ما